سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیزل ژنراتور چیست

 

در مقاله ی قبلی به بررسی تفاوت میان دو روش تولید و انتقال جریان الکترسیته پرداختیم. متوجه شدیم که یکی از این روش ها، تولید جریان الکتریسیته به صورت متناوب است. همچنین متوجه شدیم که جریان متناوب برای انتقال در فواصل دور بسیار بهتر است.

از روش های تولید جریان به صورت متناوب، دیزل ژنراتور ها هستند. این دستگاه ها انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند. برقی که در دیزل ژنراتور تولید میشود، دارای جریان متناوب است.

دیزل ژنراتور درواقع همان روش تولید برقی را دارد که در نیروگاه ها مشاهده می شود. تنها با این تفاوت که این عمل در مقیاس بسیار کوچک تر صورت می گیرد.

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها دارای کاربردهای فراوانی هستند. در مناطق دور افتاده بیشتر از این دستگاه ها برای تولید برق استفاده می شود. همچنین برای تولید برق اضطراری هم باید به سراغ دیزل ژنراتور ها برویم. برق اضطراری در مواردی مثل بیمارستان ها و کارگاه های تولیدی بسیار لازم و ضروری است.

برای خرید این دستگاه ها باید توجه کرد که معمولا قیمت دیزل ژنراتور نسبتا بسیار گران است و در تابستان 99 از 100 میلیون تومان تا 10 میلیارد تومان و گاها بیشتر، قیمت دارند.

همین امر باعث شده که خریداران قبل از خرید، حسابی به بررسی بازار و انواع محصولات در این زمینه می پردازند تا بهترین خرید را متناسب با قیمت و نیاز خود داشته باشند.

قیمت گران این محصول در بسیاری از مواقع باعث شده که کافرمایان و صاحبان صنایع به خرید دیزل ژنراتورهای دست دوم پرداخته و گاها به اجاره این دستگاه ها روی بیاورند.

البته همانظور که ذکر شد، قیمت دیزل ژنراتور ها نسبتا بالاست و برای پروژه های بسیار بزرگ ساختمانی و عمرانی، نه تنها این قیمت ها نسبت به کل بودجه بسیار پایین است بلکه خرید دیزل ژنراتور، کاری بسیار سنجیده و به نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.

یکی از مواردی که نیاز به دیزل ژنراتور ها در در ده سال اخیر بالا برده بحث ارز های مجازی است. بسیار از ماینر ها با بالاتر رفتن هزینه ساخت و اصطلاحا استخراج رمز ارز ها به دیزل ژنراتور ها روی آورده اند.

تولید برق از این طریق برای استخراج ارز های دیجیتال بسیار ارزان تر خواهد بود نسبت به استفاده از برق سراسری. البته جدا از این مسئله استفاده از برق سراسری در بسیاری از کشور ها برای تولید رمز ارز ها ممنوع شده است. پس برای ماینر ها روی آوردن به دیزل ژنراتور ها امری اجتناب ناپذیر است.

در خرید دیزل ژنراتور ها باید مسائل مختلفی را مد نظر قرار داد. از جمله این که به چه جریانی نیاز هست. چه قدرتی مورد نظر مهندسین می باشد. چه مقدار سوخت به عنوان مصرف ماهانه دیزل ژنراتور در نظر گرفته شده است. برای سرویس دوره ای دیزل ژنراتور چه مبلغی مورد نظر است. آیا دیزل ژنراتور قرار است دائما روشن باشد؟ (دیزل ژنراتور دائم کار) یا فقط در مواقع اضطراری از آن استفاده خواهد شد؟

جدا از این مسائل باید دیزل ژنراتور را از محلی مناسب خریداری نمود. جایی که قیمت مناسب را در کنار کیفیت بالا ارائه دهد و خدمات پس از فروش قابل قبولی داشته باشد.

مورد دیگری که بررسی آن در زمینه دیزل ژنراتور خالی از لطف نیست، بحث کوپله کردن دیزل ژنراتور است. شرکت های کمی وجود دارند که دیزل ژنراتور را با هم و در یک دستگاه ارائه دهند. ازجمله این شرکت ها میتوان به شرکت کاترپیلار اشاره نمود. بیشتر شرکت ها به صورت تخصصی اقدام به ساخت فقط موتور دیزل یا ژنراتور می کنند. سپس شرکت های ثانویه ای هستن که بنا به نیاز مشتری موتور دیزل مناسب را به ژنراتور مناسب متصل کرده و اصطلاحا به کوپله دیزل ژنراتور می پردازند.

مهندسین ما در گروه صیفی الکتریک در پروژه های زیادی اقدام به نصب دیزل ژنراتور به عنوان برق اضطراری ساختمان نموده اند. این ساختمان ها بعضا بیمارستان ها بوده اند یا کارگاه های تولیدی، کارخانه ها و ...

به عنوان کسی که چندین سال است تجربه کار با دیزل ژنراتور ها را به عهده دارم، می توانم اعلام کنم که مهمترین مسئله درباره این دستگاه نگهداری و سرکشی منظم از ما یحتاج آن ها است. مایحتاجی از قبیل روغن موتور، آب رادیات و ... .

در این صورت است که یک دیزل ژنراتور سال های زیادی برای شما کار خواهد کرد.